zaterdag, januari 20

Tip van de bib - Gedichtendag

Naar aanleiding van Gedichtendag (25 januari) zijn we in onze bib op zoek gegaan naar mooie, leuke, ontroerende, bloedstollende, sfeervolle,... gedichten.
Elke dag krijg je een "Tip van de Bib"-gedicht van een van onze medewerkers.
Vandaag de tip van Raya:

Spook/leven

Ik ben in uw burcht en ik dwaal
door de gangen waar tijd gist
zonder ooit te rijzen in mijn ijs,
doodsbleek bezoek ik de kamers
en toef doelloos in de verlaten torens.

Zo heb ik de nacht lief om zijn mantel
waarin hij lijkt op de limousine
die mij maar niet halen wil.

Zo leef ik en zo loop ik klagend
doorzichtig en ongrijpbaar voorbij,
de vele deuren vallen open in ruimtes
vol voortdurend andere deuren
en ik die tijd niet schatten kan

zie de wazige wezens
die zich onophoudend splitsen

zie de malse monden opengaan
en dicht zonder te horen

zie tenslotte de zon opgaan
door mijn onbestaande ogen

Jotie T'Hooft uit In bossen op eenzame plekken, uitgev. Houtekiet, 1995

Geen opmerkingen: